Ondernemersdromen waarmaken: de motivatie van nieuwe collega Geert

Voor jonge vijftiger Geert Rondou was het na een lange carrière als adviseur en relatiebeheerder bij een Belgische grootbank tijd om een nieuwe weg in te slaan. Hij zocht een job met meer maatschappelijke invulling en vond die bij Hefboom en de Impulskredieten.

Sinds 1 juli is Geert in dienst als backofficemedewerker voor de kredieten. “Ik breng uiteraard mijn ervaring in de financiële sector mee. Al was de schaalgrootte wel even wennen. Van een bedrijf met 15.000 medewerkers kom ik nu in een organisatie met 15 collega’s terecht. Da’s natuurlijk een groot verschil, maar door dat kleine team kan Hefboom ook meer aandacht schenken aan het menselijke aspect. Dat merk je zowel in de contacten tussen collega’s als naar de klanten. En omdat ik daar zelf ook naar op zoek was, zaten we direct op dezelfde golflengte.”

Van droom naar realiteit

“Momenteel doe ik de backoffice voor de microkredieten. Mensen willen ondernemen en ik heb het altijd waardevol gevonden om hen daarin bij te staan. Met Impulskrediet helpen we de dromen van mensen te realiseren. Onze klanten zitten meestal in kwetsbare posities en hebben het misschien nog meer nodig om begeleid te worden bij hun plannen zodat ze hun toekomst effectief vorm kunnen geven. Dat wij hen daarbij kunnen helpen maakt onze job bijzonder betekenisvol.”

De meerwaarde van Hefboom en Impulskrediet ligt volgens Geert in de focus op het menselijke. “Bij een reguliere bank ligt de focus op winst. Dat betekent dat kwetsbare ondernemers daar minder makkelijk een krediet kunnen krijgen. Bij Hefboom kunnen ze hun verhaal doen en hun project voorstellen. Die menselijke factor is belangrijk als je iedereen evenveel kansen wil geven. Al baseren wij ons natuurlijk altijd ook op objectieve criteria om een dossier te beoordelen. En dat betekent dat we sommige projecten doorverwijzen naar bijvoorbeeld Starterslabo om daar eerst extra begeleiding te krijgen.”

Samen oplossingen zoeken

Dat de opvolging van de kredietdossiers niet altijd makkelijk is, heeft Geert ondertussen al ervaren. “Het gaat om kwetsbare ondernemers en dus hebben we soms te maken met betalingsachterstanden. Maar we slagen er meestal in om die contacten op een aangename en menselijke manier te laten verlopen. Als je kan praten, kan je ook samen naar oplossingen zoeken.”

“Door mijn jarenlange ervaring als adviseur kan ik op een vlotte manier met klanten omgaan. De gesprekken die we voeren zijn soms moeilijk. Maar als iemand boos of huilend aan de telefoon hangt, zal ik vanuit een luisterende en begripvolle houding toch altijd oplossingen aanreiken. Dat is terug dat menselijke aspect waarmee wij het verschil maken.”

Aan de kant van de klant

Voor zijn start kende Geert de werking van Impulskrediet zelf nog niet. “Dat is jammer, want we hier doen is bijzonder relevant. En dus denk ik dat we nog meer moeten inzetten op de bekendmaking van ons aanbod. Omkaderende organisaties als UNIZO en VLAIO doen dat al voor een stuk. Maar ik denk dat ook sociale secretariaten en vooral reguliere banken nog meer als promotor van en toeleider naar onze kredietverlening kunnen optreden. Dat zou een extra impuls voor onze hefboomwerking zijn én zo kunnen ze ondernemers die zij zelf geen krediet kunnen geven, toch nog een beetje helpen. Daar is iedereen gebaat bij.”

Als Geert mag dromen wil hij graag nog meer drempels wegnemen. “Impulskrediet staat aan de kant van de klant. We zien het als onze maatschappelijke opdracht om hen maximaal te ondersteunen en samen naar oplossingen te zoeken. Daar zouden we nog verder in kunnen gaan. Alleen hebben we niet altijd voldoende mankracht om die extra opvolging te voorzien.”

Een warme start

Bij Impulskrediet en Hefboom komt Geert terecht in een kleine, maar warme organisatie. “Als medewerker krijg je hier veel vrijheid en vertrouwen. Je kan het vergelijken met een kleine kmo. Er is een vlakke organisatiestructuur waarbij je de dingen vaak zelf mag én moet uitzoeken. Bij mijn vorige werkgever was er veel meer structuur, maar had je zelf minder bewegingsruimte.”

“Hier voelde ik me direct heel welkom. Het een kleine ploeg, maar iedereen hangt goed aan elkaar en we helpen elkaar waar nodig. Met mijn vragen kan ik altijd bij de collega’s terecht. En dat is natuurlijk een bijzonder fijne manier om te starten.”